SMIH vs. SMKAKS

Salam sejahtera buat semua rakan yg mengenali saya. sila bace ruangan kali ini.


(semuanya adalah terbit dr hati)

tentu korang dah lame tk dengar khabar dr aku an? sejak berpindah sekolah mulai akhir tahun 2009 dahulu, sehinggalah mendaftar masuk sekolah pada akhir tahun 2 yg lalu.. byk peristiwa yang telah berlaku. tetapi, semuanya susah untuk diungkapkan di sini. aku nak cite sikit pengalaman aku duduk sekolah baru supaya semua dpt "buka mata".

' menjelang 22 februari, aku akn start balik sesi persekolahan di sekolah baru. syukur sgt2 dpt tawaran masuk sekolah selepas 2 bulan dah "terperap" duduk rumah. sekolah baru mmg byk sgt bezanya. biasalah an, sekolah kerajaan. first time masuk, mulalah pengetua sekolah tu suruh buat pilihan, suruh amek aliran ape. memandangkan aku memang minat kerja2 praktikal, dan bukannya teori yang memerlukan penghafalan, aku ameklah aliran lukisan kejuruteraan, dan ditetapkan utk masuk ke kelas yang bernama 4 iman, dimana ahli kelasnya terdiri drpd 12 lelaki dan masih 4 perempuan (jumlah sekarang). serba sedikit saya nak ckp kat korang, " Korang memang beruntung dpt duduk hira' dan korang rugi sbb tak keluar dari hira' ". inilah, serba sedikit suasananya.

--komunikasi antara kaum berlainan jenis di sini mmg 'open'. perkara2 ni cmni, sume dah maklum, normal la an dekat sekolah luar.

-- Memang, secara jujurnya, first2 masuk, aku mengalami shock culture yg taklah dahsyat sgt. ckp ngan laki? tak penah seumur hidup aku. so, effectnya, aku jadi seorang yang sgt senyap dan mcm takut2 berani je duk dlm kelas uh. alhamdulillah, dgn karunia Allah, makin hari, skill ku makin tajam. aku kini sudah biasa, dan tidaklah keterlaluan. korang memang sgt2 beruntung dpt duk kt hira'. tempat yang terpelihara dari segala unsur2 fitnah.

-- kt cni, dari segi budayanya, tak byk beza. budaya beri salam mmg 'wujud'. lagi2 di kalangan guru dan pelajar. tazkirah pun still ade. ma'thurat pun ade, alhamdulillah. cuma, die tak amalkan 2 kali sehari je. tetapi budaya berukhuwwah berlainan dgn di hira'. mungkin sbb aku agak lame duk hira' an. so, dah ter'rapat' ngan org2 kt sana. ukhuwwah kt sana mmg terasa 'hidup'. tanpa kira perangai, tabiat segalanya. semuanya seperti sudah ade keinginan mahu hidupkannya juga budaya itu. klau kt cni? blom cukup lame aku kt ctu. then, the respons is.. ::speechless::

-- dari segi jadual pulak? hira' mmg relax! cool je jadual korang. tu pon still ade lg yg langgar2 masa. kt sini, mandinya hanya selepas asar sehingga sebelum pukul 7 ptg. sbb sebelum tu kitorang ade PREP petang. toilet pon bkn dlm dorm mcm kt hira' tau. cni punya tempat mandi mcm sekolah2 kerajaan biasa. pakai kolah je. pastu, bekemban la korang. nah, that's not how the hira'ians doin!

-- hrtu ayah aku ade cite, adek aku ckp.. kt hira' sekarang tgh ade minggu air mata..(ape ntah). dlm hati, mula rase sayu. rindunya aku dgn program2 cmtu~ kepedulian akan dunia2 islam mmg dititikberatkan dlm program2 cmtu. aku rindu sgt2, series aku ckp. pastu, terfikir kempen yg ade kt skola skang. anti-dadah? ape ke jadah kempen cmtu!?baiklah2, kita perlulah mula dr bawah dulu kan.. bermula dr membina rakyat yang bebas tanpa dadah, dah passed nnti, barulah selamatkan dunia pulak~


hendak diingatkan disini.. semua sekolah same je.tkde bezanya. yang membezakannya hanyalah pandangan kita terhadap sesuatu sekolah itu sahaja. Jd, kepada rakan2 saya yang terbaca ruangan ini. silalah ambil peranan anda pula sbg teman. silalah doakan aku kt cni. kalau korang doakan aku, aku pun mesti akan doakan korang. shingga berjumpe lagi. bercakap soal lawat hira' pulak, mmg aku rse kte tkde rezeki lg nk jumpe. (isk3).

- first time aku dtg hantar adek aku, dh malam. tkleh masuk
- second time pon cmtu.
- third time, aku dtg.. tp korang tk blek agik. aku dtg awal gile sbb nk kejar office hour, nk wat sijil berhenti.
- fourth time, aku dtg gak. waktu pagi. korang sume tgh cuti seminggu. ade maahad je, tu pun diorang tgh kelas. mne nk nmpak an!

Nantikan sahaja saat pertemuan kita nnti, lagi2 kpd OYA. congrates kalau awk dah terbaca pos yg ni..

withlotoflove,..

2 hit back !:

konores Sunday, 02 May, 2010  

HEY myra'.
yohaha.
agk beza la gak
ni kalo dok umah tp kt hira' lg tp miss prog2 tuh cmtuh pon da rse rndu dgn prog,ape lg org yg udah kluaq.
well myra',smuga thabat dgn tarbiyyah hira'~ :)

muhammad sodiqin bin ismail Tuesday, 20 July, 2010  

mmm,betol2.. rndu kn kt hira? brdgup jntung ble tringat knangn kt sne..

saya menyertai

saya menyertai

about the writter

- dihasilkan atas pengaruh ****n
- pemiliknya seorang yang ::undescribed::

pemilik sentiasa teransang dengan kata-kata ini

" setiap kali anda bangun dr tidur merupakan
peluang untuk kita berubah kepada
yang lebih baik "

hanyalah seorang insan yang masih tak tau apa yang dia nak sebenarnya. syukurlah sikit~

sumber kuat hati pemangkin ruhiyah!

borak2 ukhuwwah


ShoutMix chat widget

kiraan ummah